Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Zdravnica, na pomoč: Kronična utrujenost pri mladih mamicah

Zdravnica Simona Korenčan dr. med. tokrat odgovarja na vprašanje, kaj - poleg mikronutrientov in fizičnega počutja - še vpliva na celostno zdravje mamice po porodu.

7.3.2022 ob 2:53 | Foto: Unsplash

Slika avtorja - zdravnica Simona Korenčan, dr. med. Piše:

zdravnica Simona Korenčan, dr. med.

https://www.instagram.com/simonakorencan.dr.med/

Zdravnica, na pomoč: Kronična utrujenost pri mladih mamicah

Zdravnica Simona Korenčan dr. med., ki je bila 2016-2017 zaposlena na Pediatrični kliniki kot specializantka pediatrije, redno in brezplačno odgovarja na vaša vprašanja na temo splošnega zdravja otrok. Če imate glede zdravja svojega otroka kakršnokoli vprašanje, nam lahko pišete na micna@delo.si v predmet e-pisma pa napišite Zdravnica, na pomoč. Vaše vprašanje bomo objavili povsem anonimno.

VPRAŠANJE

Pozdravljeni, pred devetimi meseci sem rodila in občutek imam, kot da si od poroda še vedno nisem opomogla. Čutim, da sem ves čas močno utrujena in da se nikakor ne morem naspati. Prosim za nasvet, kaj bi lahko bil vzrok za mojo kronično utrujenost. Najlepša hvala za odgovor in lep pozdrav! Mlada mamica.

ODGOVOR

Pozdravljeni!

Dokler je ženska noseča ima okoli sebe veliko podpore in razumevanja. Ko pa dobi otroka, gre vsa pozornost nanj in tudi skrb mame je usmerjena v otroka, skrb zase je postavljena skoraj na zadnje mesto. 

Fiziološko gre v telesu za to, da proces rasti otroka terja svoj davek. Razvijajoči se plod bo od matere vzel vse, kar potrebuje. Posteljica med nosečnostjo prenaša številna hranila na rastočega otroka, ki izkorišča mamine zaloge železa, cinka, vitamina B12, vitamina B9, joda in selena med drugim. 

Če se dotaknem samo enega izmed hranil, ki sem jih naštela: mlade mamice imajo npr. veliko manjše, pogosto nezadostne zaloge pomembnih omega 3 maščob, kot je DHA in specifičnih aminokislin iz beljakovin. Zakaj? 

Zato, ker imajo fetalni možgani velike potrebe po energiji in maščobi (predvsem v obliki specifičnih maščobnih kislin, kot je DHA), poleg tega pa fiziološki učinki nosečnosti in dojenja ogrožajo ženske, da bodo izgubile DHA iz tkiv, vključno z možgani.

Zanimivo, kako mamino telo že v nosečnosti poskrbi, da otrok dobi kar rabi, četudi na materin račun, kajne?

Prav tako nizek vnos omega 3 maščob s hrano in nizke ravni omega 3 maščob v tkivih prispevajo k poporodni depresiji, zlasti pri posameznicah z nezadostnim vnosom polinenasičenih maščobnih kislin s prehrano. Študije na živalih kažejo, da zmanjšana vsebnost DHA v možganih pri ženskah po porodu vodi do več nevrobioloških sprememb, povezanih z depresijo.

V kolikor v hitrem načinu življenja ženska ne zmore zagotoviti zadovoljivega vnosa si lahko pomaga s prehranskimi dodatki. In če se v tem članku, v izogib dolgovezenju, ponovno dotaknem samo omega 3 maščobnih kislin: nadomešča se jih lahko z ribjimi ali omega 3 maščobnimi kislinami.

Študija, objavljena v Journal of the American Dietetic Association, je potrdila, da sta obe obliki prehransko enakovredni v smislu biološke uporabnosti. Sama imam raje omega 3 iz alg, ker ne povzročajo zgage, spahovanja in so večinoma etičnega izvora.

Poleg mikronutrientov in fizičnega počutja pa na celostno stanje mame po porodu vplivajo tudi:

- Nenehni stres, v katerem živimo. Ne znamo se sprostiti ali izklopiti uma. To vpliva na naše hormone, zdravje črevesja in imunsko funkcijo telesa
- Kronično pomanjkanje spanja pred nosečnostjo.
- Ženska, katere telo si še od prve nosečnost ni opomoglo in naredilo zalog mikronutrientov, ponovno zanosi.
- Ženske, ki gredo v nosečnost, že izčrpane: komaj zadostna prehrana, kar ima za posledico nizke ravni vitaminov in mineralov nosečnice (v nosečnosti so te ravni še nižje, zaradi otrokove porabe le-teh, povrh vsega pa še dojenje dodatno izčrpa naše zaloge).
- Pomanjkanje podpore v širši družbi in družini, osamljenost
- Ženske, ki imajo otroke pozneje v življenju.

Pomembna za okrevanje mame in za splošno boljše počutje, tako mentalno, kot fizično je tudi prehrana

Doječe mamice potrebujejo zmeren do visok vnos zdravih maščob, zmerni vnos beljakovin, in majhne količine ogljikovih hidratov.
V poporodnem obdobju si mamice lahko pomagajo tudi s kolagenom, saj pospešuje okrevanje telesa po porodu.  

Že v starih kulturah in tudi v današnjih plemenih v manj razvitih državah se ženski po porodu skuha obara oziroma goveja juha ali počasi kuhano meso, ker so bogate s snovmi, pomembne za žensko v poporodnem obdobju.

Priporočen dnevni odmerek kolagena, v primeru, da se odločite za dodajanje je 45-60g/dan, doječe mamice pa naj dodajo še 20g. 

Slabo poporodno počutje z utrujenostjo in slabim imunskim sistemom vred lahko vpliva na matere od rojstva do otrokovega 5. leta starosti (morda tudi dlje). Posledice so med drugim lahko tudi: utrujenost, motnje pomnjenja, slabši imunski sistem in poporodna depresija.

Lepo vas pozdravljam,

Simona

https://www.instagram.com/simonakorencan.dr.med/

Zdravnica Simona Korenčan dr. med., ki je bila 2016-2017 zaposlena na Pediatrični kliniki kot specializantka pediatrije, redno in brezplačno odgovarja na vaša vprašanja na temo zdravja otrok. Če imate glede zdravja svojega otroka kakršnokoli vprašanje, nam lahko pišete na micna@delo.si v predmet e-pisma pa napišite Zdravnica, na pomoč. Vaše vprašanje bomo objavili povsem anonimno. Prav tako nam lahko pišete vprašanje za psihiatrinjo Lino Klanšek, ki vam bo pomagala ob duševnih stiskah.

 


oddajte komentar

preberite tudi

Nevarna, a še vedno zelo priljubljena metoda kontracepcije

Partner si dopisuje z drugo. Je to prevara?

6 dejanj, s katerimi zaljubljene ženske prestrašijo moške

ne spreglejte