Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

8 odgovorov na vprašanje, zakaj se ponoči zbujate

Za to, da se ponoči pogosto zbujate, obstajajo razlogi, ki jih je v prid dobremu spancu treba čim prej odpraviti.

28.8.2018 ob 2:55

!SSL
zenska_spalnica_postelja_ne_more_spati.jpg

Še pred eno minuto ste trdno spali, v naslednjem trenutku pa zbujeni gledate v strop in spanca ni mogoče priklicati. Zbujanje sredi noči sicer ni nobena redkost. Na portalu Self povzemajo rezultate študije, v kateri je sodelovalo skoraj 9000 posameznikov. Ob zaključku te se je izkazalo, da se približno tretjina odraslih vsaj trikrat na teden sredi noči zbudi, 40 odstotkov teh pa le stežka znova potone v sen. Kje najpogosteje tičijo vzroki za to?

Vaša spalnica je prehladna, pretopla, hrupna ali svetla

To, kako spalnica vpliva na vaš spanec, je odvisno od faze spanja, v kateri ste tedaj, ko se motnja iz okolja pojavi, je povedala strokovnjakinja za spanje z univerze Ohio, Rita Aouand.

"Spanje je cikličen proces in telo med njim prehaja skozi štiri stopnje. V prvi je spanec najbolj rahel in tedaj vas zlahka zbudijo loputanje z vrati, luči avtomobila, ki zapelje mimo okna ali drugi dejavniki iz okolja. Tudi neprimerna temperatura prostora.

Idealno bi bilo, da bi spali v temnem prostoru, katerega temperatura znaša nekje 18 stopinj Celzija. Vseh motenj sicer ni mogoče nadzorovati. Če je vaša spalnica presvetla, vendarle lahko uporabite spalno masko, če je v njej slišati hrup iz okolja, pa čepke za ušesa."

Tesnobni ste

"Tesnoba je nedvomno tista, ki vam lahko krati spanec," je povedal terapevt Nesochi Okeke-Igbokwe iz New Yorka in dodal, da so težave s spanjem, med katere sodi pogosto zbujanje ponoči, en najbolj značilnih simptomov te motnje.

"Ne samo, da vas skrbi zbudijo iz spanja, prav tako vodijo v nočne more in pospešeno bitje srca, zaradi katerih se telo težko umiri. Obstajajo posamezniki, ki v nočni tišini doživljajo napade panike. Ti so odraz anksioznosti in občutka nemoči, " opozarja strokovnjak in v tem primeru priporoča obisk terapevta, ki bo s primernimi postopki pomagal obvladovati tesnobnost. Kadar vas ta prebudi iz spanja pa priporoča meditacijo in globoko dihanje, s katerim se umirita tako duša, kot telo.

Mehur ne more počakati do jutra

Nokturija je pojav, zaradi katerega morate ponoči na malo potrebo in po podatkih pesti 23 odstotkov žensk in 29 odstotkov moških. Vzroke zanjo je mogoče iskati v uživanju tekočine tik pred spanjem, v vnetju sečil in v preaktivnem mehurju. Stanju, pri katerem se mala potreba pojavi preden je mehur poln.

Tudi sladkorna bolezen tipa ena ali dve je lahko tista, ki je kriva za nočno mokrenje. Kadar je v krvi preveč sladkorja, telo iz telesnih tkiv črpa tekočino, kar vodi v izrazitejši občutek žeje, več zaužite tekočine pa pomeni pogostejšo potrebo po praznjenju mehurja, ki je prisotna tudi ponoči, so zapisali na kliniki Mayo.

V kolikor se z izogibanjem pitja zvečer zadeva ne izboljša, se posvetujte z zdravnikom, ki bo odkril resničen razlog za nočno opravljanje male potrebe.

Pili ste alkohol

Res je, da je pod vplivom alkohola mogoče hitreje zaspati, vendar je spanec tedaj, ko vas v spanje zaziba alkoholna pijača, veliko plitvejši, kot kadar zaspite brez večernega kozarčka in vas zato iz njega lažje prebudijo različne motnje iz okolja.

Alkohol pred spanjem torej ni priporočljiv. Tudi zato ne, ker spodbuja dehidracijo in odvajane tekočine iz telesa, kar pomeni, da boste najbrž zaradi njega morali na malo potrebo.

Pesti vas spalna apnea

Gre za motnjo spanja, ki se odraža kot občutek dušenja in lovljenja zraka. Pod vplivom te se dihanje med spanjem za nekaj trenutkov povsem ustavi. Spalna apnea je posledica preveč sproščenih mišic grla, zaradi katerih se zožijo dihalne poti, količina kisika v telesu zato lahko nevarno pade, kar vodi v hlastanje za zrakom in tisti, ki zanjo trpi, se ponoči večkrat sunkovito zbudi.

Motnjo je mogoče obvladovati, treba pa jo je najprej diagnosticirati s posebnimi napravami, ki med spanjem nadzorujejo in beležijo dihanje.

Vaša ščitnica ne deluje pravilno

"Ščitnica je žleza, ki nadzoruje delovanje številnih organov," je povedal endokrinolog Gaffney Adams. "Kadar je ta preaktivna, gre za hipertirozo, proizvaja preveč hormona tiroksina, ki vpliva na mnoge procese v telesu. Ključni pokazatelji hipotiroze so moten spanec, pospešeno bitje srca, izdatno nočno znojenje, tesnobnost, trzanje med spanjem in drugi."

S primernimi testi hormonov v krvi lahko diagnozo postavi enokrinolog, ki na podlagi rezultatov predpiše primerna zdravila za omenjeno stanje.

Jeste tik pred spanjem

"Obilni in težki obroki tik pred spanjem so kaj lahko krivi za nemirne noči," je povedala Aouadova in dodala, da ti vodijo v pekočo zgago, spahovanje in refluks, ki neredko prebudijo iz sanj. Tu so še plini in druge črevesne težave, ki prav tako ne koristijo nočnemu počitku.

Tudi prazen želodec ponoči ni priporočljiv, saj je pomanjkanje energije in krvnega sladkorja (zlasti za diabetike), lahko krivo na nemiren spanec.
Najboljša izbira je zato lahek obrok vsaj tri ure pred počitkom.

Imate sindrom nemirnih nog

Sindrom nemirnih nog se odraža kot blažje ali izrazitejše srbenje, mravlinčenje in občutenje teže v nogah. Prav tako je zanj značilna neustavljiva potreba po premikanju nog. Najizrazitejši je zvečer in ponoči, ko je telo povsem umirjeno.

Kaj vanj vodi, ni še povsem znano, strokovnjaki domnevajo, da je zanj v največji meri odgovoren dedni faktor, lahko pa je tudi posledica pomanjkanja železa v organizmu ali nepravilnega izločanja dopamina, nevrotransmitorja, ki je med drugim odgovoren za pravilno delovanje mišic.

Po postavljeni diagnozi stroka največkrat predpiše zdravila, ki spodbujajo nastajanje dopamina in pripomorejo k sproščanju mišic. Pomagajo tudi domači postopki, ki blagodejno vplivajo na mišice, denimo topla kopel.

Razlogov za to, da se ponoči zbujate, torej ni malo, nekatere je zlahka, druge težje odpraviti. Če menite, da ste storili vse, kar je v vaši moči, izboljšanja pa ni, torej ne oklevajte z obiskom zdravnika, ki vam lahko pomaga do boljšega spanca.

Avtorica: M. FL.
Foto: Thinkstock

Preberite še: Zeleni čaj: 6 super učinkov na telo, če ga boste pili vsak dan ali pa 7 možnih vzrokov, zakaj vaš trebuh ni raven (kljub vadbi in dieti)


oddajte komentar

preberite tudi

Deset začimb, ki dober seks spremenijo v nepozabnega

Trije razlogi, zakaj nekateri pari ne seksajo

Spolni terapevti pravijo: Obstaja 11 seksualnih tipov osebnosti, preverite, v katerega sodite

ne spreglejte

Nikoli ne zamudite vaših najljubših vsebin! Prijavite se na mične e-novice!