Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

8 negativnih posledic pretiravanja s spanjem

Tako kot zdravju škodujejo prekratke noči, imajo tudi dolge negativne posledice.

19.5.2019 ob 4:04

!SSL
zenska_spanje_micna.jpg

Večina ima težave s spanjem v smislu, da spi premalo in sanja o tem, da bi se enkrat vendarle dodobra naspala. So pa tudi takšni, ki v postelji preživijo preveč časa.

A tako kot zdravju niso prijazne prekratke, mu škodujejo tudi predolge noči. Kaj se bo zgodilo, če boste noč za nočjo spali deset ur ali več, pojasnjuje Readers Digest.

Višje bo tveganje za srčne bolezni in srčno kap

Negativni učinki pomanjkanja spanja so dobro znani, manj je podatkov o tem, kaj se s telesom dogaja, kadar spimo preveč.

"Po priporočilih strokovnjakov naj bi na noč spali od sedem do devet ur, kadar menite, da se v tolikšnem času ne spočijete, pa je povsem mogoče, da je v ozadju zdravstvena težava, zaradi katere telo hrepeni po daljšem počitku," je povedal Carl Bazil, direktor oddelka za spanje in epilepsijo medicinskega centra Columbija iz New Yorka in dodal:

"Obstajajo tudi ljudje, ki potrebujejo več spanja, da lahko normalno funkcionirajo. Zadeve so dokaj individualne, treba je torej prepoznati svoje telo in mu slediti." 

Pa vendar pri posameznikih, ki vsako noč spijo osem ur ali več, obstaja višje tveganje za srčnožilne bolezni, so dokazali na medicinski šoli Chichago. In sicer je za koronarno bolezen to povišano za deset odstotkov, za angino pektoris pa je dvakrat višje.

Druga študija, izvedena v Veliki Britaniji je prišla do še bolj zaskrbljujočih rezultatov: v njej se je izkazalo, da je pri zaspancih tveganje za srčno kap za 46 odstotkov višje kot pri onih, ki spijo nekje od sedem do devet ur.


Večja verjetnost je za previsoko telesno težo

"Tudi povišana telesna teža je povezana s preveliko količino spanja," opozarja raziskovalka spanja na univerzi Kalifornija Elizabeth McDevitt in dodaja, da gre lahko za vzrok ali posledico:

"Znano je, da prevelika telesna teža spodbuja spanje, prav tako kot tudi, da je predolgo spanje vzrok za višek kilogramov. Kar je povsem logično, saj tako hitreje zmanjka časa za aktivnosti, s katerimi bi telo porabilo več kalorij."

Kanadska študija je denimo dokazala, da je pri zaspancih 25 odstotkov višja možnost, da bodo v šestih letih, kolikor je trajala, pridobili pet kilogramov in se bo pri njih pojavila debelost.

zenska_tehtanje_micna.jpg

Višje bo tveganje za sladkorno bolezen

Predolg spanec je povezan z debelostjo, zato to, da prinaša tudi višje tveganje za sladkorno bolezen, ni presenečenje.

A tudi pri tistih, ki kljub dolgim nočem uspejo ohranjati primerno težo, je tveganje za sladkorno bolezen višje kot pri onih, ki spijo ravno prav.

Slednje so dokazali kanadski znanstveniki, ki so prišli do zaključka, da je tveganje za diabetes pri prvih dvakrat višje kot pri drugih.

Strokovnjaki domnevajo, da preveč ali premalo spanja vpliva na količino glukoze v krvi ne glede na telesno težo ali telesno aktivnost. Kaj tiči v ozadju tega še ni povsem znano:

"Malo je znanega o tem, kako preveč spanja natančno vpliva na telo, so pa nekatere posledice nedvoumne in med njimi je tudi višje tveganje za sladkorno bolezen tipa dve," je povedala McDevittova.


Glavoboli bodo lahko pogostejši

Zagotovo ste potem, ko ste predolgo spali in nato še malo poležavali, vstali z glavobolom, ki je spominjal na tistega, ki je posledica mačka.

Res je, da so glavoboli lahko posledica prekratkega, kaj lahko pa tudi predolgega nočnega počitka.

"Kaj je v ozadju tega, še ni natančno raziskano, ena od teoriji pa je, da tok nevrotransmitorjev med predolgim spanjem lahko izzove glavobole," je pojasnila McDevittova.

Druga možna razlaga po njenih besedah je, da ljudje, ki zjutraj radi poležijo, izpustijo zajtrk ter skodelico kave in je glavobol posledica dehidracije, pomanjkanja kofeina ali nizke ravni glukoze v krvi.

zenska_glavobol_micna.jpg

Verjetneje boste depresivni

En od simptomov depresije je povečana potreba po spanju. Depresija je torej lahko vzrok za to, da se nikakor ne morete naspati, čeprav spite dovolj.

A povezava je tudi obratna. V na to temo izvedeni študiji so sodelovali dvojčki in v njej se je izkazalo da je pri tistih, ki spijo preveč, višje tveganje za depresijo.

"Ena hipoteza, ki to utemeljuje je, da preveč spanja negativno vpliva na možnost gibanja," je povedala McDevittova in dodala, da je fizična aktivnost tesno povezana z dobrim mentalnim zdravjem in varuje tudi pred depresijo, saj se med njo sproščajo endorfini, odvrne misli od negativnosti in hkrati viša samopodobo.


Dovzetnejši boste za bolečine

S tem, ko več časa preživite v postelji, ga manj ostane za gibanje. In premalo gibanja vodi v fizične težave, predvsem bolečine v hrbtenici.

"Kadar je telo predolgo v ležečem položaju, zlasti na neprimernem ležišču, trpi hrbtenica, na kar se odzove z bolečinami v hrbtnem ali križnem delu," je pojasnil Breus.


Možgani bodo težje opravljali naloge

Ne samo, da boste pogosteje deležni glavobolov, ob katerih je težko jasno razmišljati, prav tako so tako imenovane možganske meglice pogostejše pri tistih, ki spijo preveč, so dognali na univerzi Harvard.

Zaradi preveč spanja so namreč ovirane kognitivne funkcije, prav tako je ena od raziskav na to temo dokazala, da je pri tistih, ki spijo vsako noč preveč, višje tveganje za demenco.

zenska_utrujena_micna.jpg

Počutili se boste slabo

In imeli občutek, kot bi se vrnili z dolgega potovanja med časovnimi pasovi. Kajti prevelika količina spanja moti notranji, cirkadialni ritem, zmede biološko uro in se ne prilagaja potrebam možganov po temi in svetlobi.

Pretiravanje s spanjem, tako kot drugi dejavniki, ki niso v skladu z notranjim telesnim ritmom, negativno vplivajo na vse: fizične, mentalne in psihološke funkcije telesa. Tudi na reproduktivne, kar je dokazala korejska raziskava.

Možnost za zanositev je bila pri ženskah, ki so spale preveč, 43 odstotna, kar je 10 odstotkov nižja kot pri tistih, ki so spale ravno prav.


Kako se vrniti na prave tirnice?

Pred nočjo se izogibajte zaslonom, spalnica naj bo hladna, tiha in temna ter ohranjajte redno spalno rutino. Tako bo spanec krepčilen, čeprav mu boste namenili manj časa. 
V kolikor pa se vam zdi, da je prevelika potreba po spanju odraz katerega od zdravstvenih stanj, se o tem posvetujte z zdravnikom.


Avtorica:
M. FL.
Foto: Thinkstock

Priporočamo tudi: Se zbujate neprespani? To so lahko razlogi, zakaj tako slabo spite ali pa: 5 glavih krivcev, da ne morete spati

Preberite še: Ob kateri uri zaspati? Izračun, ki vas pripelje do boljšega spanca


oddajte komentar

preberite tudi

Deset začimb, ki dober seks spremenijo v nepozabnega

Trije razlogi, zakaj nekateri pari ne seksajo

Spolni terapevti pravijo: Obstaja 11 seksualnih tipov osebnosti, preverite, v katerega sodite

ne spreglejte

Nikoli ne zamudite vaših najljubših vsebin! Prijavite se na mične e-novice!