Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Pomanjkanje spanja vpliva na spomin, težo in imunski sistem

Kakšen vpliv na vaše možgane ima ena neprespana noč? Kaj pa moten spanec ves teden, mesec ali leto? Posledice so srhljive.

7.5.2018 ob 3:50

micna.jpg

V kreativnem centru Poligon je nedavno potekala konferenca o sodobnih boleznih in bolniških izzivih samozaposlenih, kjer je med drugim tekla beseda tudi o spanju, motnjah spanja in posledicah nočnega dela na zdravje.

Na to temo je predavala dr. Leja Dolenc Grošelj, specialistka nevrologije in nevrofiziologije ter svetovno uveljavljena strokovnjakinja za motnje spanja, ki vodi Center za motnje spanja na Kliničnem inštitutu za klinično nevrofiziologijo Nevrološke klinike v UKC Ljubljana. Prav v omenjenem centru obravnavajo bolnike z različnimi motnjami spanja, v zadnjem času pa opažajo, da je vedno več takšnih, ki se z motnjami spanja spopadajo zaradi narave njihovega dela, ki se pogosto razvleče skozi ves dan.

Zakaj je spanje pomembno?

Samo enega odgovora, zakaj je pomembno, ni. Je pa ogromno stvari, ki se med spanjem dogajajo. Človeško telo je zgrajeno tako, da optimalno spimo ponoči v temi in smo budni podnevi v svetlobi. Prav ta ritem svetlobe je glavni faktor, ki uravnava našo notranjo uro. Med spanjem se naše telo obnavlja, celice se delijo, poteka sinteza prenašalcev v možganih, krepi se imunski sistem, regulira se telesna temperatura – npr. če smo neprespani, nas zebe, – izločajo se hormoni, iz spomina se brišejo nepotrebni podatki in odplavljajo se degenerativne snovi iz možganov. Prav ste prebrali, VSE TO se dogaja medtem ko spimo! In za vse to telo prikrajšamo, če noč prebedimo. 

Kratkoročne in dolgoročne posledice pomanjkanja spanca

In kdaj naše telo zazna, da ni prejelo dovolj globokega spanca? Že po eni noči! Obstajajo kratkoročne in dolgoročne posledice pomanjkanja spanca. Kratkoročne so, da smo videti slabo, da se nam spremeni izločanje grelina in leptina, ki sta hormona za uravnavanje občutka sitosti in lakote, zaradi česar začnemo posegati po drugačni hrani in se dolgoročno tudi redimo.

Dolgoročno pomanjkanje spanca lahko privede do sprememb v avtonomnem živčevju, poveča se tveganje za kardioveskularne bolezni in spremeni se struktura v možganih, ki vpliva na spomin, dolgoročno nespanje pa celo poveča verjetno za določene oblike rakov! 

Navodila higiene budnosti in spanja 

  1. Spite samo toliko, kolikor potrebujete, da se naslednji dan počutite spočite.
  2. Vedno vstajajte ob enaki uri, vseh 7 dni v tednu.
  3. Bodite športno aktivni.
  4. Spalnica naj bo udobna in zavarovana pred svetlobo in hrupom.
  5. Za dobro spanje je pomembna primerna temperatura spalnega prostora.
  6. Imejte redne obroke in NE hodite v posteljo lačni.
  7. Zvečer zmanjšajte vnos tekočine.
  8. Iz prehrane izločite izdelke, ki vsebujejo kofein.
  9. Izogibajte se pitju alkoholnih pijač, predvsem v večernem času.
  10. Kajenje lahko moti spanje.
  11. Ne nosite problemov v posteljo.
  12. Ob daljših nočnih prebujanjih se ne "mučite" s ponovnim uspavanjem – vstanite in se zaposlite!
  13. Budilko obrnite tako, da ne boste videli, koliko kaže ura.
  14. Ne spite podnevi.

 

Avtor: Maja Fister

Foto: Unsplash


oddajte komentar

preberite tudi

Štiri dejstva o ženskem orgazmu, ki si jih večina razlaga narobe

Kako v ljubezni ne izgubiti sebe

9 tipov moških, ki se jim pri spletnih zmenkih nujno izogibajte

ne spreglejte

Psi nas varujejo pred negativno energijo, mačke so kot reiki zdravilci

Roisin Murphy: Pevka sem postala preko igre in eksperimentiranja #video

Pet slovenskih podcastov, ki so vredni poslušanja

Pet knjig za preostanek poletja

Nikoli ne zamudite vaših najljubših vsebin! Prijavite se na mične e-novice!