Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Kardiologi opozarjajo: To so zdravju srca najnevarnejši miti

O zdravju srca in ožilja kroži veliko mitov, kardiologi pa izpostavljajo nekaj najnevarnejših, ki jim ne bi smeli verjeti.

28.2.2020 ob 5:35 | Foto: Gettyimages | Avtor: M. FL.

Kardiologi opozarjajo: To so zdravju srca najnevarnejši miti

Srčne bolezni v razvitem svetu sodijo med vodilne vzroke za smrt. Prav zato je preventiva pred njimi več kot na mestu. Ta vključuje tudi dobro poznavanje dejavnikov tveganja zanje ter izogibanje sicer splošno razširjenim mitom o zdravju srca in ožilja.

Tiste, ki jim nikakor ne bi smeli verjeti, za Reader's Digest izpostavljajo kardiologi.

Mit: Srčno kap vedno napove bolečina

"V filmih je pogosto videti, kako se ljudje pred srčno kapjo držijo za prsi in zvijajo od bolečine, a ta ni vedno pokazatelj tovrstne srčne okvare.

Predvsem pri ženskah jo velikokrat napovedo atipični simptomi. Približno 40 odstotkov pripadnic nežnejšega spola, ki jih doleti, poroča o bolečini v ramenih, čeljusti, znojenju, prebavnih težavah ali slabosti, ne pa tudi o tiščanju ali bolečini v prsih," Amy Pollak, kardiologinja s klinike Mayo.

Mit: Ženske so varnejše od moških

"Srčne bolezni res prizadenejo več moških, kot žensk, vendar so en glavnih razlogov za prezgodnjo smrt pri obeh spolih," opozarja direktorica programa za žensko zdravje na univerzi Kalifornija, Karol Watson.

Mit: Prehrana z nizkim deležem maščob varuje srce

"Do določene točke to drži. Zlasti, ko gre za nasičene maščobe. A dejstvo je, da imajo maščobe v telesu pomembno vlogo tudi z vidika zdravja srca. Kajti niso vse enake in tiste v oreščkih, mastnih ribah, avokadu, olivnem olju in drugih virih nenasičenih ter omega tri maščob dejansko nižajo tveganje za srčne bolezni.

Medtem, ko bi torej morali omejiti količino nasičenih in se povsem izogibati trans maščobam, so nenasičene ključen del zdrave in srcu prijazne prehrane," opozarja Pollakova.

Mit: Zdravila na recept rešijo vse težave

"Obstajajo zdravila za uravnavanje krvnega tlaka, za zniževanje holesterola in druga, ki pomagajo do boljšega zdravja srca, a najpomembnejše pri tem je osvajanje zdravega življenjskega sloga, kar pomeni, redno fizična aktivnost, zdravo ter uravnoteženo prehrano, primerno količino spanja, izogibanje alkoholu in kajenju.

Kajti v kolikor glede tega ni sprememb, tudi zdravila ne bodo igrala občutne vloge," kardiologinja Erin D. Michos z medicinske šole John Hopkins iz Baltimora.

 

Mit: Aspirin varuje pred boleznimi srca

"V preteklosti so bili zlasti moški, ki so zakorakali v določeno starost, pogosto deležni nasveta, naj vsak dan v prid zdravju srca pojedo aspirin. Vendar raziskave niso našle dovolj močne povezave med uživanjem omenjenega zdravila in preventivo pred srčnimi boleznimi.

Vsakodnevno jemanje aspirina zlasti, če ni težav s srcem, ni priporočljivo in tudi v kolikor so bolezni srca prisotne, se pred tem o nameri posvetujte z zdravnikom," svetuje Michosova.

Mit: Srcu koristijo le kardio vaje

"Vadba je en ključnih dejavnikov za ohranjanje zdravega srca. Kajti srce je mišica in mišice za dobro delovanje potrebujejo redno aktivnost.

A čeprav se med kardio vadbo močno pospeši srčni utrip ter s tem pretok krvi, kar vpliva na dobro delovanje srca, so zanj nepogrešljive tudi vaje za moč. Skratka: najboljša za srce je kombinacija obojega," navaja Watsonova.

Mit: Paleo dieta je srcu prijazna

"Čeprav je ta dieta, ki vključuje dokajšnjo količino mesa, zadnja leta res priljubljena, ne obstaja nobena študija, ki bi potrdila prepričanje, da koristi zdravju srca.

Ravno nasprotno, kajti bogata je z nasičenimi maščobami, na drugi strani pa so v njej preskopo zastopane zdrave, nenasičene maščobe," opozarja Watsonova.

Mit: V kolikor so v družini prisotne srčne bolezni, jim ni mogoče ubežati

"Nobenega dvoma ni, da igra genetika pri srčnih obolenjih veliko vlogo. A to, da so bolezni srca prisotne v več rodovih vaše družine ne pomeni, da se morate kar vdati v usodo.

Genetika je le en od dejavnikov tveganja, ki ga je mogoče znižati z redno vadbo, zdravju srca prijazno prehrano, z vzdrževanjem prave telesne teže ter z izogibanjem srcu škodljivim navadam, kamor sodita tudi uživanje alkohola in kajenje,"pravi Michosova.

Mit: Vegetarijanci so varni pred boleznimi srca

"Dejstvo je, da je prehrana, ki temelji na živilih rastlinskega izvora ter ne vključuje živalskih maščob in beljakovin srcu prijazna, a to ne pomeni, da so tisti, ki jo uživajo, varni pred boleznimi srca.

Kajti, v kolikor so na njihovih jedilnikih pogosto enostavni ogljikovi hidrati, predelana žita, škrobnate jedi in sladke pijače, je tveganje za različna obolenja, tudi za bolezni srca, nedvomno visoko,"opozarja Pollackova.

Mit: Kava škoduje srcu

"V kolikor z njo ne pretiravate, ne samo, da srcu ne škoduje, mu celo koristi. V časopisu JACC Electrophysiology objavljena študija je namreč dokazala, da 300 miligramov kofeina (približno tri skodelice) na dan varuje pred nepravilnostmi v srčnem ritmu in je za razliko od energijskih pijač in sladkih gaziranih napotkov, kava v zmernih količinah srcu prijazna," navaja kardiologinja s klinike Mayo.

 Mit: Za bolezni srca so dovzetni le starejši

"Res je, da se s staranjem verjetnost za bolezni srca poviša. Vendar, kot opozarjajo strokovnjaki s tega področja, je to zgolj posledica dolgoletnega nalaganja dejavnikov tveganja, zato bi o zdravju srca morali razmišljati od rane mladosti.

Kajti, kot še navaja stroka, je v določenih primerih obloge v arterijah, ki so največkrat povod za srčno kap, opaziti še pri desetletnikih. Nikoli ni torej prezgodaj začeti skrbeti za zdravo srce," Salim Virani, profesor kardiologije na medicinski šoli Huston.

Mit: Po srčni kapi je treba mirovati

"Vse prevečkrat pacienti, ki so bili deležni srčne kapi, to jemljejo kot izgovor za telesno neaktivnost. Vendar bi morali, seveda po lastnih sposobnostih, z njo nadaljevati, tako pospešiti okrevanje in se zavarovati pred morebitno novo epizodo.

En od dokazanih načinov za zmanjšanje smrtnosti po srčni kapi je namreč redna vadba. Splošno priporočilo, ki tudi v tem primeru velja se glasi: od 20 do 30 minut zmerne vadbe vsaj petkrat na teden," svetuje Virani.

Mit: Dodatno ne solim hrane, torej ne pojem preveč soli

"Večina soli je hrani dodane preden pride na mizo. Več kot 70 odstotkov te začimbe zaužijemo s predelano hrano, z jedmi v restavracijah ter tudi z živili, kjer je ne bi pričakovali, denimo s kosmiči za zajtrk.

Ne zanašajte se le na okus, temveč berite deklaracije in redno preverjajte krvni tlak, saj se povišan ne odraža z nikakršnim simptomi, znatno pa ogroža zdravje srca," kardiologinja Nicea Goldberg.

Mit: Po letih kajenja ni vredno odnehati

"Približno tretjina vseh srčnih bolezni je pogojena s kajenjem, poroča ameriški center za nadzor in preventivo bolezni in dlje ter več, kot kadite, bolj ogroženi ste. In dobra novica: škoda, ki jo na srcu ter ožilju pusti cigaretni dim, se po prenehanju kajenja hitro popravi.

Že po letu dni brez cigarete tveganje za srčne bolezni znatno upade, po petih letih je pri bivših kadilcih enako, kot pri nekadilcih," Seth J. Baum, kardiolog.

Mit: Nekaj odvečnih kilogramčkov ne bo ogrozilo srca

"Najnovejše študije dokazujejo, da že zgolj nekaj odvečnih kilogramov tveganje za srčne bolezni poviša za 28 odstotkov pri sicer zdravih posameznikih.

Zato to, da nekaj kilogramčkov več, ker ste sicer fit, ne more škodovati, ni najboljša tolažba,"pravi Baum.

Vas zanima, kako pravilno presadimo orhidejo? Oglejte si video!

Preberite še: Toliko jajc na dan ogroža srce

Morda vas zanima tudi: 9 izjemnih učinkov kokosove vode


oddajte komentar

preberite tudi

Po zaslugi ljubimca sem boljša soproga (osebna izpoved)

Obstaja šest vrst prevare (preverite, ali morda varate tudi sami)

Trije znanstveni dokazi proti monogamiji

ne spreglejte