Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Vaša svetovalka za modo,
lepoto in življenjski slog

Devet dejstev, ki jih o vitaminskih dodatkih morate poznati

Odgovori na vprašanja, ki si jih niste upali zastaviti.

19.7.2017 ob 5:10

!SSL
vitamini_freestocks-org-126848.jpg

Vsakodnevno jemanje takšnih in drugačnih vitaminskih dodatkov je navada mnogih, le redki pa si pri tem zastavijo vprašanja, kot so: so ti sploh smiselni? Kako vplivajo na telo? Jih je lahko preveč? So včasih zdravju celo nevarni? Na vsa ta in druga, z vitaminskimi dodatki in vitamini povezana vprašanja, zato odgovarja strokovnjak za prehrano Andy Bellatti. Nekateri njegovi odgovori vas bodo zagotovo presenetili.

Več zanimivih dejstev najdete na Facebooku.  

Telo brez vitaminov ne more delovati

Vitamini so snovi, ki omogočajo normalno delovanje celic, zagotavljajo rast in razvoj organizma, skrbijo za dobro odpornost, za pravilno delovanje mišic in možganov, vida ter domala vseh telesnih funkciji.

Telo jih torej potrebuje, ne more pa jih sintetizirati samo, zato jih je organizmu treba dovajati s hrano. Izjema je vitamin D, ki se sicer res nahaja tudi v določenih živilih, vendar se ga večina pod vplivom sončnih žarkov tvori v koži.

Vir vitaminov naj bo hrana

"Res je, da vitamini, ki so na voljo v nadomestkih, v telesu delujejo enako, kot tisti, ki jih zaužijete s hrano, vendarle je priporočljivejše te organizmu zagotavljati s pestrim in primernim izborom živil," je prepričan Bellatti.

S primerno prehrano namreč telo ne dobiva le vitaminov, temveč tudi vlakna in fitonutrijente, ki prav tako varujejo pred boleznimi in ohranjajo vitalnost organizma. "Ob tem gre dodati, da večina vitaminov deluje vzajemno z v prehrani prisotnimi drugimi  snovmi, le v kombinaciji z njimi jih telo lahko povsem izkoristi," niza prehranski strokovnjak.

PREBERITE še // To se bo zgodilo, če boste vsak dan jedli ovseno kašo

Vendar so v nekaterih primerih dodatki vendarle potrebni

Zlasti to velja za tiste z vitaminom D ki, kot rečeno, v koži nastaja pod vplivom sončnih žarkov. Ljudem, ki živijo v krajih z manj sonca (severne dežele) Bellatti priporoča dnevno uživanje od 1000 do 2000 enot tega vitamina v obliki nadomestkov. Da so ti v zimskih mesecih dobrodošli za vse, se strinjajo tudi znanstveniki s Harvardove šole za javno zdravje.

Za vegane so priporočljivi nadomestki vitamina B12, katerega osnovni vir so živila živalskega izvora, denimo jajca, meso in mlečni izdelki.

In za konec: ženske, ki se trudijo zanositi ali so že noseče, bi morale vsak dan v obliki dodatkov zaužiti 400 mikrogramov folne kisline, s čimer je mogoče preprečiti nekatere nepravilnosti v razvoju ploda.

V kolikor ste v dvomih, ali katere koli od teh dodatkov potrebujete, se po nasvet obrnite na zdravnika.

Multivitaminov ne potrebujete

Če ste med tistimi, ki si pomagate z njimi, zgolj po nepotrebnem zapravljate denar. Nobenih znanstvenih dokazov namreč ni, da bi multivitaminski dodatki pozitivno vplivali na zdravje.

"Multivitaminski nadomestki ne morejo preprečiti kroničnih bolezni in tudi ne prezgodnje smrti," je leta 2013 v publikaciji Annals of Internal Medicine zapisala skupina znanstvenikov, ki je preučevala vpliv teh mešanic na splošno zdravje. In ne samo to, kot se je v njihovi študiji izkazalo, niso imeli na zdravje nobenega znatnega vpliva.

Tudi Bellatti ni privrženec multivitaminov, predvsem ga skrbi dejstvo, da nekateri skušajo z njihovo pomočjo izničiti posledice nezdravega načina življenja. "Vitamini še zdaleč niso edini, ki zdravo prehrano ločujejo od nezdrave. Tu so še sladkor, nasičene maščobe, sol in druge sestavine, negativnih učinkov katerih ne more izničiti noben vitaminski nadomestek."

PREBERITE še // Kaj jesti, ko nagajajo hormoni

Vitaminov je lahko preveč

Tako, kot ni primerno pretiravati z ničemer, tudi prevelike količine vitaminov na telesu pustijo negativne posledice. Pri tem je treba najprej razjasniti dejstvo, da obstajata dve vrsti vitaminov: tisti, ki so topni v vodi in oni, ki so topni v maščobah.

Vsi vitamini B kompleksa in vitamin C so topni v vodi, kar pomeni, da se višek teh iz telesa izloči s pomočjo urina. Na drugi strani so vitamini, topni v maščobi (A, D, E in K), katerih višek se nalaga v jetrih in v maščobnih tkivih telesa. "Prav zato je predoziranje pogostejše z vitamini, ki so topni v maščobi, kar se odraža v neljubih posledicah. Prevelika količina vitamina A vodi v vrtoglavico, slabost, glavobole, v skrajnih primerih tudi komo in smrt. Pretiravanje z vitaminom D se odraža kot slabost, bruhanje, zaprte, šibkost in izguba teže. Prav tako je dokazano, da pretiravanje z vitaminoma A in E lahko poveča tveganje za smrt," opozarja Bellatti.

Dobra novica pri celotni zgodbi je, da je praktično nemogoče količino vitaminov prekoračiti, v kolikor je vir teh prehrana, tveganje pa se poveča z jemanjem nadomestkov, saj je koncentracija v njih večja.

Vitamin C ne bo pregnal prehlada

Saj poznate vse tiste nadomestke z vitaminom C, ki skrbijo za odpornost. A ti pri prebolevanju gripe ali prehlada ne bodo prav nič pomagali.

Leta 2007 so strokovnjaki dokazali, da preventivno uživanje 200 miligramov vitamina C na dan res skrajša prebolevanje gripe ali drugih virusnih okužb.
A če ga boste začeli uživate tedaj, ko že obležite, na zdravljenje ne bo imel nobenega vpliva.

"Ko se okužba že razvije, nima vitamin C nikakršnega učinka," pravi Bellatti. Če vas ujame prehlad, torej počivajte in pijte dovolj tekočine. To je edino, kar bo pospešilo okrevanje.

Vitamini ne zagotavljajo več energije

Najbrž ste na embalaži nadomestkov z vitamini B že opazili napis, da telo navdajo z energijo. To na žalost ni mogoče. B vitamini res med drugim pomagajo pri pretvorbi hrane v energijo, sami od sebe pa je telesu ne morejo zagotavljati.

"Vitamini ne morejo biti vir energije in moči. Oboje je mogoče zagotoviti zgolj s primerno hrano," na zmotno prepričanje opozarja prehranski strokovnjak.

Z dodajanjem vitaminov nezdravi hrani ne boste izboljšali zdravja

Ravno nasprotno. Vitamini, kot prvo, ne morejo izničiti negativnih učinkov hitre, mastne, predelane, preslane in presladke hrane. Prav tako so samim nadomestkom velikokrat dodani sladkor in umetna barvila, ki jih telo ne potrebuje.

Ne berite torej samo velikih napisov na embalaži, temveč se poglobite tudi v drobni tisk, v katerem so navedene vse sestavine "čudežnih" tabletk.

"Prva stran embalaže je marketing. To lahko ignorirate. Zadnja stran je znanost. Tej namenite več pozornosti," svetuje nutricionist.

Pomanjkanje vitaminov se odraža s simptomi

V kolikor vašemu telesu primanjkuje katerega od vitaminov, je to mogoče prepoznati po določenih simptomih. Pomanjkanje vitamina C vodi v bolezni dlesni, denimo skorbut, pomanjkanje vitamina B12 se odraža kot utrujenost, mravljinčenje v rokah in nogah, zmedenost ter tudi izguba spomina.

»Pomanjkanje vitaminov se vedno kaže v značilnih simptomih," pravi Bellatti in dodaja: "Če menite, da katerega primanjkuje vam, ga ne jemljite na lastno pest, temveč se po nasvet obrnite k zdravniku ali prehranskemu strokovnjaku."

Avtorica: M. FL.
Foto: Unsplash


oddajte komentar

preberite tudi

15 več kot odličnih razlogov za jutranji seks

Štiri majhne, a učinkovite spremembe v komunikaciji za lepše razmerje

Deset začimb, ki dober seks spremenijo v nepozabnega

ne spreglejte

Nikoli ne zamudite vaših najljubših vsebin! Prijavite se na mične e-novice!