Shirting – odgovor na hitro potrošnjo in trenutne norme v modni industriji

Shirting je knjižnica za srajce. Srajce, ki niso naprodaj in si jih nihče ne lasti.

6.11.2017 ob 9:05

shirting_fotografija2.jpg

Živimo v času hitre mode, ki se vsakodnevno menja, kupujemo v trgovinah, kjer dobimo majico za nekaj evrov, le redko pa se vprašamo, kdo te majice izdeluje in koliko izkoriščanja stoji za tem. Premalo cenimo domače oblikovalce in njihova oblačila, obenem pa se ne zavedamo, da je polna omara oblačil iz slabih materialov neetična in obenem neekološka. V preteklosti so se že začeli pojavljati thrift in vintage shopi, v katerih smo lahko za majhen denar kupili rabljene kakovostne kose oblačil. Dodatno pa je na hitro modo in potrošnjo ter na dejstvo, da oblačil ne cenimo dovolj, opozoril projekt shirting.

Shirting je projekt, ki je nastal v začetku leta 2014, kot odgovor na preveliko produkcijo, potrošnjo oblačil in na neetične ter neekološke prakse znotraj modne industrije. Modna industrija v zadnjem času sili predvsem v izkoriščanje poceni delovne sile in konstantno potrošnjo oblačil. Na ljudeh lahko opazimo ena in ista oblačila, redko kdo je unikaten.

Kaj je Shirting?

Shirting je nastal pod pobudo oblikovalke Elene Fajt, prva edicija pa je bila predstavljena julija 2014 v Cankarjevem domu. Ime je nastalo kot speljanka besed shirt in sharing -> shirting. Pri prvi ediciji je bila predstavljena le ena srajca, z vsako nadaljnjo edicijo, pa se je pridružilo vedno več oblikovalcev in tudi ljudi, ki so pri projektu želeli sodelovati.
Njihov cilj je bil, da ustvarijo družben objekt – srajco, ki bo oblikovalce in porabnike direktno povezoval. Ustvarili so model, ki je okolju prijazen in ustvarja priložnost za različne skupnosti. Želeli so ustvariti počasno in družbeno odgovorno modo, ki je etična in preprosta. Predvsem pa so želeli ustvariti srajco, ki ne bo last nikogar. Tisti, ki ima srajco je zanjo odgovoren in skrbi zanjo, nihče pa si je ne lasti.

shirting_ntf_fotografija4.jpg

9 edicij

Znotraj projekta je potekalo že devet edicij, vsaka edicija pa je prinesla nekaj novega. Pri prvi ediciji je Elena Fajt oblikovala eno srajco, pri vsaki naslednji pa je bilo oblikovalcev več. Pri drugi ediciji je prav tako Fajtova sama oblikovala osem srajc, pri tretji ediciji pa se je pridružilo devet slovenskih modnih oblikovalcev, ki so s svojim unikatnim stilom oblikovali devet srajc. Pri četrti ediciji je sedem srajc oblikovala oblikovalska skupina ph15, ki so predstavili željo po tem, da bi nekaj spremenili. Peta edicija je bila ustvarjena s strani platforme thecollective, ki je k ustvarjanju privabila sedem oblikovalcev, ki so skupaj pripravili sedem novih srajc. Šesta edicija je podobno kot tretja združila šest odličnih slovenskih modnih oblikovalcev in tako k projektu dodala še šest novih srajc. Sedma edicija se je ukvarjala s problemom ekonomskih migracij, srajce pa so bile oblikovane s strani sedmih modnih oblikovalcev, ki živijo in delajo v tujini. Vsak od njih je oblikoval unikatno srajco, jo nosil tri tedne in jo potem poslal v Slovenijo. Na odprtju sedme edicije pa so te srajce postale dostopne tudi novim uporabnikom. Ob enem so oblikovali tudi sedem vrečk iz odpadnih materialov, v katerih so srajce potovale. Osma edicija, ki se je predstavila v Novi Gorici je bila ustvarjena s strani osmih oblikovalcev, ki so pripravili osem srajc, ki so v času festivala krožile med umetniki, organizatorji, študenti in člani lokalne skupnosti, sedaj pa potujejo med ljudmi.

Deveta in trenutno zadnja edicija pa je bila ob enem prva, ki so jo lansirali v Londonu. K oblikovanju so povabili oblikovalce, ki živijo v Londonu, poleg pa dodali še srajce, ki so jih že prej ustvarili slovenski oblikovalci in jih tako naredili dostopne tudi londonski publiki. Celoten projekt je bil predstavljen na dveh razstavah: v Londonu in v mestni galeriji v Ljubljani, kjer so obenem odprli tudi prvo shirting info točko – lokacija, ki razširja vsebino in vrednote projekta in skrbi, da so srajce še lažje dostopne.

Oblikovalci, ki jih je trenutno že čez štirideset so bili prvi uporabniki svojih srajc, nato pa so jih delili med ostale uporabnike, ki pa jih je že skoraj štiristo. Na spletni strani so dostopne vse srajce iz vseh devetih edicij, vseh skupaj je trenutno več kot petdeset.

Kako se lahko priklučite projektu?

Shirting je projekt, pri katerem lahko sodeluje vsak. Če si želite biti del projekta, ki skrbi za bolj etično ravnanje z oblačili in ne želite po nepotrebnem zapravljati denarja za hitro modo, skočite na njihovo spletno stran, si izberite srajco, izpolnite obrazec, preberite pravila in pogoje ter počakajte, da vas kontaktira tisti, ki je nosil srajco pred vami. Dogovorite se za prevzem, nato pa to srajco lahko nosite največ tri tedne ali manj. Shirtate lahko tako pogosto kot želite, a ne smete imeti dveh srajc v istem času. Vaša naloga je, da za srajco skrbite in poskrbite, da je ne uničite, ko srajco predate in izpolnite obrazec po vrnitvi, pa morate dodati še tri do pet fotografij. Po treh tednih kontaktirate naslednjega, ki bo srajco nosil, mu jo predate in si izberete novo.

Tudi sama sem se odločila, da se priključim projektu, tako da sem že izbrala svojo srajco, sedaj pa čakam, da me kontaktira tisti, ki jo je nosil pred mano.

Avtorica: Klavdija Rupar
Foto: Shirting, NTF


oddajte komentar

preberite tudi

6 stvari, ki jih vsaka ženska potrebuje za dobro in zdravo spolno življenje

Šest posledic prve ljubezni, s katerimi živimo vse življenje

Te nenavadne odločitve lahko rešijo vajin zakon (ali zvezo v krizi)